de Iguaçu watervallen

We moesten al vroeg opstaan want de planning was om 8 uur voor het hostel klaarstaan voor de bus. Met de familie de Jong weet je het natuurlijk al, ze komen om 8:10 aan. Ondanks dat we te laat waren kregen we koffie aangeboden, die erg lekker blijkt te zijn. Maar we gingen 10 minuten later de bus in met een gezin en een koppel, die erg goed Engels en Portugees konden. Na even rijden in de niet erg comfortabele bus stoppen we bij de grensovergang naar Argentinië. We moeten daar echter een uur wachten.

Na eindelijk bij de watervallen aangekomen en soepel door de ingang gekomen, willen we toch wel echt de watervallen zien. We doen de lower trail (onder de watervallen) een stukje, maar het blijkt dat we snel naar de boot moeten die we hebben geboekt. We hebben een route gevonden die niet zo lang duurt dus we lopen er rustig heen, maar als we een verkeerde “afslag” nemen moeten we toch rennen om op tijd bij het vertrekpunt te zijn.

Na een grote omweg komen we bij de boot aan en zien een hele grote groep kinderen van ongeveer de leeftijd van Sander. Als we dan in de truck zitten naar het bootje luistert niemand naar de gids, maar smoest een beetje met elkaar. Hett blijkt dat wij de enige toeristen zijn bij een hele grote klas van 50 kinderen uit Buenos Aires. Er beginnen toch wat gesprekken tussen de kinderen te komen en horen af en toe ook Engelse woorden.

Als we bij de boot zijn moeten we onze schoenen uit doen en alles in een waterdichte zak doen. En natuurlijk een zwemvest om. Eerst gaan we met het bootje tegen de stroming in wat al heel gaaf is. Hoe dichter we bij de watervallen komen hoe hoger de golven worden.

We gaan langs kleine watervalletjes en komen dan in het bochtje waar de grote watervallen zijn. We zien steeds minder door het water in onze ogen. De groep stuurt de kapitein een beetje aan dat we onder de waterval moeten gaan varen. Even later gaan we terug naar een kleinere waterval en gaan er dan toch onder (Marinka: dat is natuurlijk niet écht zo, maar het voelt wél zo!). Dat is wel heel gaaf om met een bootje met een Argentijnse groep onder de Iguaçu watervallen te varen. Al het water komt in je ogen en je ziet eigenlijk niks.

Als we even later weer terug komen moeten we wachten voordat we weer op de truck mogen. Als we dan steeds meer Engelse woorden horen, vragen we ons echt af wat er aan de hand is. Dan vormt er ineens een cirkel om ons heen en gaat er een meisje filmen. Ze vragen of ze ons mogen interviewen, ze vertellen dat het voor school is. Na het interview komen er steeds meer gesprekken tussen ons en de groep. Even later in het busje moeten we Spaanse woorden nazeggen waar we nog nooit van hebben gehoord. Wij zeggen natuurlijk ook woorden die zij na moeten zeggen, en natuurlijk zijn dat de woorden: Scheveningen en Groningen.

Als we dan bij het park weer aankomen en na al die gesprekken komt er toch een einde. Nog een selfie, zeg nog eens dankjewel in het Spaans en weg is de groep. We doen nog even de upper trail (boven de watervallen) en dan hebben we toch echt honger.

We eten heerlijke warme broodjes in de regen (die trouwens al heel lang aan de gang is) en dan besluiten we dat de kinderen terug naar het begin gaan en de ouders nog een keer de lower trail gaan doen die we de vorige keer gehaast hebben. Als we dan weer bij het begin zijn blijkt dat er wifi is en dan zijn we wel een tijdje bezig.

Iedereen  gaat de groep volgen op Instagram van dat bootje. En nog heel veel andere dingen zoals WhatsApp natuurlijk. Als papa en mama aankomen zijn we toch wel blij dat we weer terug kunnen. Nog even koffie drinken en weer het busje in.

Als we bij het hostel aankomen gaan we daar maar warme chocolademelk (met rum) nemen (Marinka: alleen de 18+-ers hoor!). En even later willen we toch bij dat restaurant daar eten in plaats van thuis. Het was erg lekker maar gaan dan terug naar het appartement.

Een gedachte over “de Iguaçu watervallen

Voeg uw reactie toe

1. Wat gaaf allemaal iets groter dan de watervallen die wij gezien hebben.
    Maar fijn dat alles zo gaat dat jullie genieten.
    Wij weer thuis na een fijne vakantie.